Det indre i
BEVÆGELSE
WORKSHOP OVERBLIK
PSYKOLOGI BEVÆGELSE
KOREOGRAFI OG UNDERSØGELSE
Det her forløb handler om at undersøge to begreber og at skabe jeres egne tanker om begreberne. Vi kommer til at undersøge begreberne sammen og i grupper.  I skal skrive dialoger, optage jeres dialoger og efterfølgende forklare hvad jeres dialog har handlet om og hvad der er på spil i dem. Følg instruktionerne i de forskellige sektioner!
overblik
Det indre i Bevægelse AVi21
WORKSHOP
OVERBLIK
0.
Introduktion til arbejde med psykologiske begreber i dans og bevægelse
1.
a: Udforsk et begreb i grupper
1.
b: Skab et scenarie/følelse
2.
a: Skab en bevægelsessekvens, der udtrykker jeres tanker
2.
b: Vi opfører vores arbejde for hinanden
3.
Skab med AVi (info)
Psykologi i bevægelse
Det indre i Bevægelse AVi21
PSYKOLOGI BEVÆGELSE
Lad os undersøge psykologiske begreber
og skabe udgangspunkter for bevægelse
Krop og psyke taler sammen og påvirker hinanden. I dag handler om at bruge bevægelse til at forstå psyken OG at bruge psyken til skabe bevægelse og koregrafi.

Når vi taler om store begreber som fx indre grænser og tryghed, får vi automatisk et bedre indblik i vigtige dele af livet.

Når vi udvider vores tanker og giver os selv og hinanden plads til at undersøge og reflektere, skaber vi en dybere forståelse for, hvad det vil sige at være menneske.

Det kan være ret smukt og interessant  at skabe nye tanker og at undersøge de forskellige dele af menneskelivet som begreberne peger på!
I dag er vores ultimative mål at skabe bevægelse, der udtrykker forskellige aspekter af det begreb I undersøger.

Det første I skal er at åbne begrebet lidt op. I skal undersøge i grundtræk, hvad der er på spil for mennesker i relation til de begreb i undersøger (tryghed eller grænser)

Nedenfor finder i links til små inspirationsfilm og spørgsmål i 4 kategorier, der kan hjælpe jer med at åbne begrebet op!

Lyt til hinandens tanker og tillad rummet at være eksplorativt. I skal Ikke finde sandheder; I skal undersøge muligheder og prøve at begribe, blot en lille del, af det komplekse menneskelige indre landskab.
OPGAVE
Nedenfor er links til inspirationsfilmene og arbejdsspørgsmål om begrebet grænser.
Her er nogle af de undertemaer i kan undersøge nærmere:

1. At mærke grænser:
se filmklip: 11, 12, 15 og 19

Hvordan mærker vi grænser fysisk og følelsesmæssigt?
Hvornår mærke vi at vi har en grænser? (før, under eller efter en situation?)
Bliver mennesker nogle gange gode til IKKE at mærke deres grænser og hvorfor?

2. At udtrykke grænser
se filmklip: 14, 18, 20 og 29

Er der forskellige måder at udtrykke at man har en grænse og hvad er de?
(Siger man det direkte, forklare man en masse, går man bare?
Hvad er fordele og ulemper ved forskellige måder at udtrykke en grænse?

3. Grænser og relationer
se filmklip: 21, 23, 26 og 32

Hvad sker der med vores venskaber/relationer når vi ikke føler vi kan udtrykke vores grænser?
Hvad synes I bremser mennesker fra udtrykke grænser i deres venskaber/relationer?
Kan der ske noget positivt med ens venskaber/relationer når man udtrykke ens grænser?

4. Grænser i forandring
se filmklip: 24, 25, 28, 31

Ændre grænser sig gennem livet?
Hvordan kan man udfordre og udvikle ens grænser på trygge og gode måder?
Hvad skal man være særligt opmærksom på?

SKAB SCENARIE, FORLØB OG INDSIGT
A: 
SCENARIE
Ud fra de tanker I har haft om begrebet grænser/tryghed skal i nu forstille jer et scenerie.

Svar på spørgsmålene nedenfor. I kan fx skiftes til at svare.

Det er ikke alle svar der er direkte relevante for jeres bevægelsesudtryk, men spørgsmålene giver jer mere kontekst og dybde i det I gerne vil udtrykke.

Hvem er med i dette scenarie?
Hvor mange er de og hvordan kender de hinanden?
Hvor jeres karakterer/individer under scenariet?
Hvad er på spil/hvad er konflikten eller behovet?



B:
FORLØB
Hvordan forløber handlingen i jeres udtryk/scene/scenarie?
Forløses konflikten?
Eller er der en form udvikling gennem scenen?
Hvor starter vi og hvor slutter vi?
C:
INDSIGT
Hvad kan man tage med sig fra jeres bevægelser?
Er der noget vigtigt i minder "the spectator" om gennem jeres udtryk"
Er der noget i lære eller viser verden?
Koreografi og undersøgelse
Det indre i Bevægelse AVi21
KOREOGRAF
OG UNDERSØGELSE
I er nu klar til at oversætte jeres tanker og jeres scenarie til bevægelse og koreografi. Der er helt åbne rammer her, så føl jer frie. Måske undersøger I én enkelt bevægelse, måske laver I en koreografi, der formidler et forløb og en handling.

Less is (sometimes) more.

Når I har skabt jeres bevægelser, deler vi med hinanden på tværs af grupperne.
A: 
SKAB JERES 
KOROGRAFI
Skab jeres bevægelser/trin/koreografi med udgangspunkt i jeres tanker og scenarie. Føl jer fri til at undersøge forskellige udtryk.

Start simpelt og udvid herfra jeres repertoire.

Jam på den måde i finder mest naturligt og appellerende.

Tag evt. én ting I har fundet/skabt og undersøg hvordan den kan udvikles og hvordan man kan skabe variationer af den.

Kan I bruges jeres moves til at skabe en fortælling eller en udvikling.

Lærer jeres karakterer noget undervejs?
B:
VIRKEMIDLER
Repetition (gentagelse af bevægelse evt. med variation)

Afstand/Nærhed

Billeder

Fra A til B (First i was like and then I was like)

Solo/duet/trio

Gestik-inkorporering 

Subtil versus ekspressiv

Abstrakt versus konkret

Niveauer (fisk,frø,egern,fugl)

Brug ideer fra andre sessioner og undervisere
C:
METODE
Vær opmærksom på at det er meningen I skal undersøge begrebet gennem bevægelse.

Giv jer selv lov til at jam'e og giv hinanden plads til udtrykke jer på de måder i får lyst til.

I skaber trin/bevægelse/koreografi undervejs, men jeres primære formål er at undersøge:

Hvordan grænser og tryghed kan udtrykkes i dans og bevægelse

OG hvordan dans og bevægelse kan lære jer ting om grænser og tryghed.
GODT ARBEJDE
Tak for jeres tanker, trin og bevægelse.
God vind med at være i livet på smukke og intelligente måder!
INDHOLD
1
2
3
TILBAGE